Openbaarheid

Er zijn meerdere wetten die algemene bepalingen bevatten over openbaarheid van overheidsinformatie. Dit zijn naast de Archiefwet 1995 (Aw 1995) onder meer de Wet open overheid (Woo) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Openbaarheid volgens de Wet open overheid
Openbaarheid van overheidsinformatie is uitdrukkelijk bedoeld om de burger een instrument te geven waarmee hij aan het openbaar bestuur kan deelnemen en waarmee hij het kan controleren. De Woo verplicht de bestuursorganen en andere overheidsorganisaties om de burger op verzoek informatie te geven, en om uit zichzelf informatie te publiceren.

De informatieverstrekking volgens de Woo is vooral gericht op het verstrekken van informatie uit documenten, of het geven van kopieën hiervan. Er zijn uitzonderingen op het algemene uitgangspunt van openbaarheid. Bij absolute uitzonderingen wordt de informatie zonder meer geweigerd. Bij relatieve uitzonderingen is er een afweging tussen het algemene belang van openbaarheid en met name genoemde specifieke belangen. Een specifiek belang is bijvoorbeeld de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.

Algemene verodening gegevensbescherming (AVG)
Overheidsinformatie die persoonsgegevens bevat valt ook onder het bereik van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De AVG regelt de omgang met persoonsgegevens.
 

Openbaarheid volgens de Archiefwet 1995
Zodra blijvend te bewaren archiefbescheiden naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht, geldt niet meer het openbaarheidsregime van de Wet open overheid (Woo) maar dat van de Archiefwet 1995. Dit betekent dat archiefbescheiden na overbrenging in principe voor iedereen zijn in te zien bij een archiefbewaarplaats. In bepaalde gevallen kunnen er tijdelijke beperkingen aan de openbaarheid worden gesteld. Hieronder wordt dit toegelicht. 

De openbaarheid volgens de Archiefwet geeft de burger het recht tot kosteloze raadpleging en ander gebruik van archiefbescheiden, zoals het (laten) maken van kopieën. 


Beperkingen openbaarheid

De Archiefwet kent minder uitzonderingsgronden dan de Woo voor het beperken van de openbaarheid. Het mag alleen voor een beperkte termijn en in bijzondere gevallen. Namelijk:

  • de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;
  • het belang van de staat en zijn bondgenoten;
  • het voorkomen van onevenredige benadeling of bevoordeling van betrokkenen of van derden.

Het overheidsorgaan dat de archiefbescheiden overbrengt, stelt de beperkingen en de daarbij horende termijnen vast in een schriftelijk besluit (Archiefbesluit art. 10). Hiertegen kan de belanghebbende bezwaar en beroep instellen. Na overbrenging van archiefbescheiden van de centrale overheid kan de nieuwe zorgdrager (de minister van OCW) de beperkingen opheffen of in een individueel geval buiten toepassing laten, behalve als het een beperking in het staatsbelang is.

Openbaarheid van documenten van de Europese Unie
Als een burger informatie wil over een bestuurlijke zaak van de overheid, heeft deze allereerst te maken met de Wet open overheid (Woo). Maar op zijn verzoek om informatie kan ook de Openbaarheidsverordening van de Europese Unie (de Eurowob) van toepassing zijn. Twee belangrijke onderdelen van de Eurowob rondom openbaarheid:

  1. Deze Openbaarheidsverordening regelt in de eerste plaats de toegang tot de documenten die in het bezit van de Europese instellingen zijn. Maar omdat er intensief documentenverkeer bestaat tussen de EU en de lidstaten, berusten vele Europese documenten bij de overheid van de lidstaten. Daarom geldt de Eurowob ook voor Europese documenten die in het bezit zijn van de Nederlandse overheid;
  2. De Eurowob beperkt op verschillende manieren de openbaarheid van de documenten van de Europese instellingen. Absolute uitzonderingsgronden zijn (onder meer) het veiligheids- en defensiebelang van de Unie en haar lidstaten. Het gaat dan om documenten met het etiket 'geheim' of 'vertrouwelijk'. Bij dit soort documenten is er voor het openbaarheidsbelang geen afweging. Andere belangen vormen daarentegen een 'relatief' belang, zoals commerciële belangen, interne besluitvorming en inspecties. Hier kan 'een hoger openbaar belang' reden tot openbaarmaking zijn (artikel 4 Eurowob).

Deze pagina is bijgewerkt op 12 november 2025.